Jätteen monilokerokeräys
|
Cleantech-hankinnan kuvaus ja toteutusvuosi |
Kotitalouksien jätteen monilokerokeräys, v.2013. Monilokerokeräyksessä sekajäteastian tilalle otetaan käyttöön nelilokeroinen jäteastia. Astiassa on omat lokeronsa sekajätteelle, kartongille ja paperille sekä neljäs lokero johon lajitellaan sekä lasi että metalli. Lasi ja metalli pystytään erottelemaan jälkikäteen koneellisesti. Astia tyhjennetään nelilokeroiseen jäteautoon, joka pitää jätteet erillään koko keräyksen ajan. Kaikki jätteet toimitetaan hyötykäyttöön. Sekajäte päätyy energiantuotantoon ja paperi, kartonki, metalli ja lasi teollisuudelle uudeksi raaka-aineeksi.
|
Cleantech toimiala |
Jätehuolto ja kierrätys
|
Hankinnan vaihe |
Toteutunut
|
Hankkija / hankintayksikkö |
Itä-Uudenmaan jätehuolto
|
Hankkijan yhteystiedot |
Tuija Klaus, etunimi.sukunimi@iuj.fi
|
Motivaatio hankinnalle |
Hankintayksikön oma kiinnostus ja motivaatio edistää cleantech-hankintoja
|
Cleantech-hankkeen mahdollistavat tekijät |
Tutkimushanke ja/tai pilotointikohde
|
Hankinnan tarpeen ja tavoitteen määrittely |
Varsinaista hankintaa edelsi tutkimushanke, jossa monilokerojärjestelmää kokeiltiin. Tämän perusteella osattiin määritellä kohde ja kriteerit tarkoin.
|
Markkinavuoropuhelun ja - kartoituksen toteutus ja merkitys |
Vuodesta 2006 seurattiin markkinoita ja mitä kilpailijat tarjoavat tai kokeilevat monilokerojärjestelmän suhteen. Asiakkailta tuli myös kyselyjä, ja alettiin pohtia, mitä tällainen järjestelmä tarkoittaisi yritykselle ja miten se olisi toteutettavissa. Lisäksi tutustuttiin Ruotsissa toimivaan monilokerokeräystapaan, josta otettiin mallia. Innovaatiokilpailun 2010 ja siinä menestymisen myötä uskallettiin lähteä kokeiluhankkeeseen. Kokeiluhanke antoi hyvän pohjan hankinnalle ja varmuuden siitä, että tällaisella laitteistolla saadaan hankinta ja jätehuolto hoidettua.Kustannustason pitäminen tietyn rajan alla oli edellytys, minkä vuoksi ennen varsinaista hankintaa tehtiin hintatiedustelu asiakkaiden maksuhalukkuudesta, jonka perusteella haarukoitiin kustannustaso tietyillä asiakasmäärillä.
|
Hankintamenettelyn valinta ja toimivuus kilpailutuksessa |
Ennen varsinaista hankintaa toteutettiin tutkimushanke/kokeilu v. 2012, jossa käytiin tarkkaan läpi neuvottelumenettelyllä palvelun kuvaus ja laatu, sekä saatiin tietoa, millä hinnalla palvelu pystytään toteuttamaan kannattavasti. Kokeilun jälkeen keväällä 2013 kuljetuspalvelu ja astioiden hankinta (hinta) kilpailutettiin avoimella menettelyllä.
|
Cleantech-näkökulmaa tukevat kelpoisuusvaatimukset |
Tarjoajien vakavaraisuus
|
Cleantech-hankintaa tukevat kriteerit tarjousten vertailussa ja arvioinnissa |
Hankintavaiheessa kilpailutettiin hinta, ja teknisiin eritelmiin sisällytettiin palvelun kuvaus mahdollisimman tarkasti. Kalustovaatimuksissa oli Euro 4 kriteerit. Sen sijaan pakkaavaan rakenteeseen ei asetettu vaatimuksia, koska sen toteuttaminen olisi rajannut liikaa.
|
Hankinnan riskien hallinta ja tavoitteiden toteutumisen seuranta |
Sopimusajaksi määritettiin urakka 1.5 vuotta, koska hankinnan tavoitteena oli kerätä kokemuksia ja oppia uutta. Tämä tosin rajasi uusia yrittäjiä pois. Kokemuksia voidaan soveltaa myöhemmissä, pidemmissä sopimuskausissa kun asiakasmäärät ovat kasvaneet / vakiintuneet. Sopimuksessa sanktiot/bonukset. Työn suorittamisen päivittäinen seuranta.
|
Tärkeimmät tekijät hankinnan onnistumiselle |
Aiempi tutkimus-/kokeiluhanke, jolla pystyttiin määrittämään palvelun toteuttamisen mahdollisuudet sekä kustannuskehys. Asiakaskyselyt ja selvitykset, joiden avulla pystyttiin arvioimaan asiakkaiden maksuhalukkuutta ja kysyntää. Käyttäjätyytyväisyyttä on myös arvioitu ja palvelua pyritään kehittämään tämän mukaisesti.
|
Hankkeen ympäristö- ja kustannushyödyt (jos arvioitu tai laskettu) |
Merkittävä säästö syntyy materiaalien kierrätettävyyden tehostumisesta. Hyötyjakeiden talteen saanto on yli kaksinkertainen vertailukohtaan sekajäte + ekopiste nähden. Kuljetusten hiilidioksidipäästöihin ei ole merkittävää vaikutusta aiempaan verrattuna, koska alueella ajaa usein myös tavallinen sekajäteauto keräämässä astiat kotitalouksilta, jotka eivät ole monilokerojärjestelmässä mukana. Lisäksi alkuun asiakkaat edelleen veivät keräyspaperin ekopisteelle. Kun se on mukana, saadaan parempi säästövaikutus.
|
Hankinnasta opittua |
Palveluun olisi haluttu mukaan punnitus, eli jokainen asiakas maksaisi kilojen mukaan, mutta sellainen ei ollut teknisesti (vielä) mahdollista. Tarjouspyyntöön tulisi asettaa sellainen kriteeri, että teknisten ominaisuuksien muokkaus on mahdollista siten, että uusi jätejae (esim. paperi) voidaan ottaa tarvittaessa mukaan. Tässä paperin keräyksen mukaan ottaminen käytettyyn kalustoon oli aluksi haaste, mutta onnistui lopulta. Jos paperin mukaan tulo olisi tiedetty jo alussa, olisi se voitu ottaa paremmin huomioon jo hankinnan alkuvaiheessa.
|
Hankintaan liittyviä asiakirjoja |
Liitetyt asiakirjat
|
Näytä muut käyttäjän hankinnat
|
Ota yhteyttä hankinnan lisääjään
|