Biokaasubussit Vaasaan
|
Cleantech-hankinnan kuvaus ja toteutusvuosi |
Biokaasubussien käyttöönotto paikallisliikenteessä. Linja-autot tulevat käyttämään paikallisesti tuotettavaa biokaasua, jota on tarkoitus myydä myös muille liikennöitsijöille ja yksityisautoilijoille. Hankinta tukee alueen tavoitteita energiateknologian kehittämisestä ja energiaklusterin toimintaedellytysten monipuolistamisesta. Lisäksi se on synnyttänyt uuden liiketoiminta-alueen, joka pitää sisällään energian tuotannon jätteistä, jätteiden tehokkaamman hyötykäytön sekä biokaasun jalostuneemman käytön. Hankinta vastaa myös lainsäädännön vaatimuksiin, esim. EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuuridirektiivi.
Hankinnassa kilpailutettiin erikseen palveluntuottaja ja biokaasubussikalusto. Hankinta toteutettiin vuonna 2014 viisivuotiskaudeksi. Joukkoliikenteen palveluntuottaja oli kilpailutettu aiemmin erillisenä hankintana, ja kaupunki sitoutui hankkimaan 12 biokaasubussia palveluntuottajan käyttöön vuoden 2015 aikana. Biokaasubussikaluston hankinnassa oli mukana myös kaluston huolenpitosopimus. Lisäksi Vaasan kaupunki solmi Oy Stormossen Ab:n kanssa sopimuksen biokaasun tuottamisesta v. 2014. Stormossen kilpailutti itse erillisenä hankintanaan biokaasun jalostus- ja tankkausasemat.
|
Cleantech toimiala |
Kuljetus ja liikenne
|
Hankinnan vaihe |
Kilpailutus päättynyt
|
Hankkija / hankintayksikkö |
Vaasan kaupunki, Tekninen toimiala
|
Hankkijan yhteystiedot |
Vaasan kaupunki, Tekninen toimiala / Kuntatekniikka, Markku Järvelä (teknisen toimen johtaja) ja Pertti Hällilä (kuntatekniikan suunnittelupäällikkö) sekä hankintaprosessissa Mikko Kotimäki (hankintasuunnittelija) sekä Heidi Hirsimäki (hankintajohtaja)
markku.jarvela@vaasa.fi
pertti.hallila@vaasa.fi
|
Motivaatio hankinnalle |
Hankintastrategia / hankintayksikön sitoutuminen ympäristötavoitteisiin
|
Cleantech-hankkeen mahdollistavat tekijät |
Johdon tuki ja sitoutuminen ja/tai hankintastrategia
|
Hankinnan tarpeen ja tavoitteen määrittely |
Haluttiin vähäpäästöisempi paikallisliikenne, joka tukee alueellista uusiutuvan energian tuotantoa.
|
Markkinavuoropuhelun ja - kartoituksen toteutus ja merkitys |
Vuosina 2008-2009 tehtiin markkinaselvitys Vaasan lähialueen biokaasumarkkinoiden mahdollisuuksista ja siitä, miten prosessissa kannattaa edetä. Myös Vaasan kaupunkirakenne, eli tiivis keskusta, edistää päästöjen vähentämistä tehokkaasti.
Tutkimushankkeiden myötä saatiin kokemusta Ruotsista, jossa toteutettu malli osoittautui myös Vaasassa toimivaksi. Mallin mukaisesti oleellista biopolttoaineen liikennekäyttöön ottamisessa oli julkisen hallinnon alkupanostus (kalustohankinta). Lisäksi taustalla oli ajatus suunnata biopolttoaineen käyttöä laajemmalle käyttäjäkunnalle, kuten takseille, raskaalle liikenteelle ja yksityisautoilijoille, ja markkinoida tätä yhdessä. Ruotsissa käyttö on vähitellen muutamien vuosien aikana lähtenyt markkinoinnin ansiosta kasvuun.
|
Hankintamenettelyn valinta ja toimivuus kilpailutuksessa |
Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä, jossa potentiaalisilla tarjoajilla oli mahdollisuus kommentoida tarjouspyyntöluonnosta ennen varsinaisen tarjouspyynnön viimeistelyä ja jättämistä.
|
Cleantech-näkökulmaa tukevat kelpoisuusvaatimukset |
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että liikennöitsijä aloittaa diesel kalustolla, mutta 12 bussia on vaihdettava biokaasubusseiksi vuonna 2015. Ilmoitettiin myös, että kaupunki tulee hankkimaan nämä biokaasubussit sisältäen niiden vuosittaisen huollon/ylläpidon.
Tarjouspyynnössä edellytettiin selvitystä tarjoajan ympäristö- ja laatujärjestelmästä.
|
Cleantech-hankintaa tukevat kriteerit tarjousten vertailussa ja arvioinnissa |
Tarjouspyyntöasiakirjoihin kirjattiin, että polttoaineen kulutuksen tulee pysyä sellaisena, mitä on luvattu tarjousvaiheessa.
Kalustolta edellytettiin Euro 6 normia. Pyydettiin selvitys moottorin päästöistä ja kaasun kulutuksen määrästä.
Kalustolle vaadittiin kuljettajan ajotapaa valmentava ja ohjaava järjestelmä
Kaluston huoltosopimukseen liittyvä määräaikaisohjelma piti toimittaa tarjouksen yhteydessä
Polttoaineenkulutus ja huolto-ohjelma, painoarvo yhteensä 60 %
|
Hankinnan riskien hallinta ja tavoitteiden toteutumisen seuranta |
Polttoaineenkulutuksen toteutumista seurataan, ja käytössä on sanktio, mikäli polttoaineen kulutus ylittää tarjouksessa ilmoitetun tason.
|
Tärkeimmät tekijät hankinnan onnistumiselle |
Aiemmin tehty markkina-analyysi loi pohjan suunnalle, jota kohti mentiin eli paikallisesti tuotetun biokaasun liikennekäyttöön ottamiselle. Yksi avaintekijä olivat asiaan sitoutuneet ihmiset, jotka veivät sitä eteenpäin ja uskoivat sen mahdollisuuteen. Hankinta tehtiin huolellisesti ja asiakirjavalmistelussa käytettiin apuna sellaisten hankkijoiden asiantuntemusta, joilla oli osaamista kalustohankinnoista (tässä Tampereen kuljetushankinnat). Päätöksentekoon tarvittiin uskottavat ja läpinäkyvät perustelut. Hankkeen päätöksen läpivientiä edistivät myös Vaasan profiloituminen kestävien energiaratkaisujen alueena (INKA-ohjelma) sekä Stormossenin saama investointituki omalle investoinnilleen.
|
Hankkeen ympäristö- ja kustannushyödyt (jos arvioitu tai laskettu) |
Pelkästään bussien osalta arvioitu vähenemä CO2 päästöissä on 1000 t vuodessa.
|
Hankinnasta opittua |
Laajemman kokonaiskuvan luominen prosessista jo hyvin alkuvaiheessa auttaisi sen läpivientiä nopeammalla aikataululla. Pitkällä aikavälillä ihmiset vaihtuvat ja prosessin hallinta on hankalampaa.
Esitys (Motivan Kestävien hankintojen vuosiseminaari 6.5.2015)
|
Hankintaan liittyviä asiakirjoja |
Liitetyt asiakirjat
|
Näytä muut käyttäjän hankinnat
|
Ota yhteyttä hankinnan lisääjään
|