Hämeenkyrön monitoimikeskus elinkaarimallilla
|
Cleantech-hankinnan kuvaus ja toteutusvuosi |
Monitoimikeskuksen suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito 13+5 vuoden palvelusopimuksella, sekä uudenlaisen oppimisympäristön tuottaminen. Monitoimikeskus korvaa nykyisen kirkonkylän koulun, kirjaston, kansalaisopiston ja musiikkiopiston lisäksi kaksi muuta koulua, sekä varhaiskasvatustilat 10 yksikölle (150 kokopäiväistä hoitopaikkaa). Monitoimikeskuksessa painotetaan uudenlaisia avoimen oppimisympäristön tilaratkaisuja, joissa hyödynnetään luovia tapoja energiatehokkuuden aikaansaamiseksi. Hankinnan arvo n. 27 miljoonaa, josta palvelusopimuksen osuus n. 10 miljoonaa. Palvelusopimukseen kuuluvat kaikki kiinteistönhoito- ja siivouspalvelut. Varsinainen rakentaminen rahoitetaan kunnan velkarahalla. Kilpailutus v. 2014, rakentaminen pääosin v. 2015 - 2016.
|
Cleantech toimiala |
Uudisrakentaminen
|
Hankinnan vaihe |
Toteutunut
|
Hankkija / hankintayksikkö |
Hämeenkyrön kunta
|
Hankkijan yhteystiedot |
Satu Hyötylä, tekninen johtaja satu.hyotyla@hameenkyro.fi; Antero Alenius, kunnanjohtaja antero.alenius@hameenkyro.fi; Kati Halonen, sivistysjohtaja kati.halonen@hameenkyro.fi
|
Motivaatio hankinnalle |
|
Cleantech-hankkeen mahdollistavat tekijät |
|
Hankinnan tarpeen ja tavoitteen määrittely |
Hankinnan mahdollistavana tekijänä ja motivaattorina oli valtuuston sitoutuminen palveluverkkoselvityksen läpivientiin ja uudenlaisen oppimisympäristön toteuttamiseen sekä hankintaan elinkaarimallilla. Taustalla oli tarve yhdistää hajallaan olevia pieniä yksiköitä ylläpito- ja saneerauskustannusten vähentämiseksi. Keskustelu yhtenäistämistarpeesta alkoi jo vuonna 2010, minkä jälkeen toteutettiin palveluverkkoselvitys. Sen perusteella ilmeni kouluverkon hajanaisuus ja rakennusten kunto, ja ymmärrettiin, että pienten yksiköiden ylläpito ja korjausinvestoinnit olisivat tulleet liian kalliiksi. Päädyttiin tiivistämään investointikohteita ja rakentamaan yksi isompi yksikkö. Kirjaston säilyttäminen osana uutta rakennusta tai sen purkaminen jätettiin tarjoajien ratkaistavaksi. Rakennuksen lisäksi hankinnan olennaisena tavoitteena oli tuottaa uudentyyppinen oppimisympäristö ja opetuksen tapa. Idea oppimisympäristön kehittämisestä syntyi keskusteluissa eri yksiköiden kanssa. Aiemmat käytössä olevat tilat eivät vastanneet oppimisen kehittämisen tarpeisiin, mutta nyt se otettiin hankinnan tavoiteasettelussa vahvasti esiin. Tärkeä tavoite oli myös energiatehokkuus. Huonetilaohjelma annettiin tarjouspyynnössä, mutta uusia ratkaisuja toivottiin.
|
Markkinavuoropuhelun ja - kartoituksen toteutus ja merkitys |
Palveluverkkosuunnitelman jälkeen käytiin keskustelua pari vuotta ja pohdittiin toteutustapaa kunnan historian suurimmalle investoinnille. Kun päätös yksiköiden yhdistämisestä oli tehty, hankinta eteni sen jälkeen nopeasti. Oli tärkeää löytää toimintatapa, jolla varmistettaisiin hankkeen rakennustyön laatu, joten päädyttiin elinkaarimalliin. Elinkaarimalli ei ollut ennestään tuttu, joten valtuuston piti tutustua siihen. Isommissa kaupungeissa elinkaarimallia oli käytetty, mutta Pirkanmaalla tämä oli päänavaus.
|
Hankintamenettelyn valinta ja toimivuus kilpailutuksessa |
Hankinta toteutettiin kilpailullisella neuvottelumenettelyllä, joka kesti muutaman kuukauden. Neuvottelumenettelyprosessin läpivientiin ja tarjousasiakirjojen laadintaan käytettiin ulkopuolisen konsultin asiantuntemusta. Konsultin rooli oli tärkeä, koska vastaavaa menettelyä ei oltu kunnassa aiemmin viety läpi. Myös kunnan omien työntekijöiden panostus oli tärkeä. Kunnalta rakennustoimikunnassa oli mukana kahdeksan henkilöä, sisältäen kiinteistöalan ammattilaisen. Hankinta toimi kunnalle tärkeänä oppimisprosessina elinkaarihankkeiden läpiviennistä. Etuna elinkaarimallissa oli myös se, että saatiin selkeästi erilaisia ratkaisuehdotuksia. Materiaalivalintoihin, suunnitteluun ja ylläpidon toimivuuteen ja tehokkuuteen panostetaan eri tavalla kun kyseessä on monien vuosien vastuu.
|
Cleantech-näkökulmaa tukevat kelpoisuusvaatimukset |
Mm. referenssit kelpoisuusvaatimuksena
|
Cleantech-hankintaa tukevat kriteerit tarjousten vertailussa ja arvioinnissa |
Valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, jossa hinnan painoarvo oli 60 % ja laadun 40 %. Minimilaatukriteerit oli asetettu ja lisäksi tarjouksia pisteytettiin laatutekijöiden kesken. Energiatehokkuutta arvioitiin hankinnassa laaditun mallin mukaisesti, jonka laatimisessa oli mukana sekä omaa väkeä että konsultteja. Pisteitä sai mm. energialuokasta. Muuntojoustavuus, hyvä lämmöneristävyys ja tiiveys, huollettavuus ja energiankulutus nousivat tärkeiksi. Rakennus on mahdollista liittää kaukolämpöön, mutta tarjousten perusteella siihen tulee myös aurinkopaneeleja. Oppimisympäristön osalta monimuotoisuus oli keskeinen tekijä. Toiminnallisuutta ja turvallisuutta arvioitiin innovatiivisuuden kautta. Käyttäjät olivat mukana hankesuunnittelussa ja arvioimassa tarjouksia. Tarjoajia oli kolme, joista valituksi tuli Lujatalo Oy. Valittu tarjous osoittautui myös hinnaltaan halvimmaksi.
|
Hankinnan riskien hallinta ja tavoitteiden toteutumisen seuranta |
Materiaalivalinnat ovat kestävämpiä kuin perinteisessä suunnittelu - urakointi kilpailutusmallissa, koska ylläpito on toimittajan vastuulla. Tämä tukee kestävän kehityksen näkökulmaa. Elinkaarimallilla pyritään myös välttämään se, ettei pian rakentamisen jälkeen tulisi peruskorjaustarvetta. Sopimuksen mukaan toimittajan tulee alentaa maksua, jos käyttäjät eivät ole tyytyväisiä. Jos taas rakennuksen käyttö on arvioitua suurempaa, toimittaja saa tästä korotetun maksun. Näin pyritään ylläpitämään hyvä palvelutaso. Hankinnan riskinä on tiukka aikataulu, sillä uudet tilat tarvitaan käyttöön elokuussa 2016.
|
Tärkeimmät tekijät hankinnan onnistumiselle |
Perusteellinen pohjatyö oli tehty ja tiedettiin, mitä haluttiin hankkia. Olennaista oli neuvotteleva työryhmä, jolla oli yhteinen selkeä tahtotila. Vuorovaikutus ja yhteinen tavoitteen määrittely oli tärkeää, sillä kaikkien on sopeuduttava siihen, että toiminnan muutos tulee olemaan suuri. Elinkaarimallin valinta ja päätöksentekijöiden rohkeus lähteä sitä toteuttamaan, olivat avaintekijöitä. Konsultin asiantuntija-apu sekä kunnan oma työpanos olivat myös olennaisia onnistumisen tekijöitä.
|
Hankkeen ympäristö- ja kustannushyödyt (jos arvioitu tai laskettu) |
Investoinnin kannattavuus syntyy hajanaisen rakenteen purkamisesta. Säästetään energia- ja ylläpitokustannuksissa huolimatta siitä, että joillakin kuljetusetäisyys voi kasvaa. Ylläpidon näkökulmasta edut olivat selvästi nähtävissä.
|
Hankinnasta opittua |
Kunnan ottama laina tuli edullisemmaksi, sillä kiinteistö-leasingilla käyttömaksut olisivat nousseet suuriksi. Iso velka voi kuitenkin rajoittaa muiden investointikohteiden toteuttamista. Toisaalta vanhojen kiinteistöjen myynti tuo rahoitusta ja vuokrasopimusten purkaminen sekä kiinteistönhuollon väheneminen pienentävät käyttömenoja. Lisäksi montaa kohdetta koskevan investoinnin samanaikaisuus mahdollistaa sen, että muuta investointien suunnittelua pystytään suuntaamaan yleiskaavan mukaisesti.
Hankintaan ei sisältynyt irtaimistoa, joten irtaimiston suunnittelu moderniin oppimisympäristöön ja siihen liittyvät hankinnat, sekä AV-hankinnat ovat työllistäneet henkilökuntaa paljon. Kohteen muihin hankintoihin on mennyt noin miljoona euroa.
Neuvotteluprosessiin olisi voitu käyttää pari kuukautta enemmän aikaa, jolloin olisi voitu vielä tarkemmin tehdä materiaaleja ja laatua koskevia määrittelyjä sekä rajanvetoa siitä, mitä urakoitsijalle kuuluu.
Kuvia ja tiedotteita
Artikkeli - Kuntatekniikka (26.8.2014)
|
Hankintaan liittyviä asiakirjoja |
Liitetyt asiakirjat
|
Näytä muut käyttäjän hankinnat
|
Ota yhteyttä hankinnan lisääjään
|