Sähköautot ja latausverkon laajentaminen
|
Cleantech-hankinnan kuvaus ja toteutusvuosi |
Sähköautojen ja latausverkon hankinta. Iin kunta, kiinteistöyhtiö Iilaakso Oy:n ja kehittämisyhtiö Micropolis Oy:n hankkivat yhteistyössä viisi täyssähköautoa henkilöstön työajokäyttöön 05/2014 ja pakettiauton 02/2015 kiinteistöhuollon käyttöön. Latauspisteet kilpailutettiin erikseen. Jälkeenpäin hankittiin myös sähköinen varausjärjestelmä.
|
Cleantech toimiala |
Kuljetus ja liikenne
|
Hankinnan vaihe |
Toteutunut
|
Hankkija / hankintayksikkö |
Iin kunta, Iilaakso Oy ja Micropolis Oy
|
Hankkijan yhteystiedot |
Kari Manninen kari.manninen@iilaakso.fi
|
Motivaatio hankinnalle |
|
Cleantech-hankkeen mahdollistavat tekijät |
Johdon tuki ja sitoutuminen ja/tai hankintastrategia
|
Hankinnan tarpeen ja tavoitteen määrittely |
Hankinnan motivaationa oli olla edelläkävijä sähköautojen käyttöönotossa kunnan henkilöstölle, mikä voisi kannustaa alueen muitakin toimijoita hiilidioksidipäästöjen ja ajokustannusten pienentämiseen ja edistää sähkölatausjärjestelmän syntymistä alueelle. Hankinnalla oli imago- ja markkina-arvoa kunnalle ja sen myötä saatiin käyttökokemuksia ensimmäisten joukossa. Leasing-maksuja pystyttiin kattamaan säästetyillä km-korvauksilla. Muutaman kuukauden aikana idea ”myytiin” valtuustolle, joka teki päätöksen työ- ja elinkeinoministeriöltä (TEM) haettavan sähköautojen energiainvestointituen hakemiseksi. Tuki kattaa kolmen vuoden ajan ajoneuvojen leasing-maksujen pääomaosuudesta 30 prosenttia, sekä 35 prosenttia latauspisteiden rakentamiskustannuksista syntyviä kuluja. Kun päätös energiatehokkuustuesta sähköiselle liikenteelle saatiin, prosessi oli jo pitkällä, ja valtuusto teki lopullisen päätöksen.
|
Markkinavuoropuhelun ja - kartoituksen toteutus ja merkitys |
Tarve ja kohde olivat hyvin selvillä, ja tiedettiin, mitä haluttiin hankkia. Autoliikkeiden kautta saatiin markkinatietoa ja tarjoukset leasing –yhtiöiltä.
|
Hankintamenettelyn valinta ja toimivuus kilpailutuksessa |
|
Cleantech-näkökulmaa tukevat kelpoisuusvaatimukset |
|
Cleantech-hankintaa tukevat kriteerit tarjousten vertailussa ja arvioinnissa |
|
Hankinnan riskien hallinta ja tavoitteiden toteutumisen seuranta |
|
Tärkeimmät tekijät hankinnan onnistumiselle |
Oma motivaatio ja kunnan sitoutuminen edelläkävijyyteen.
|
Hankkeen ympäristö- ja kustannushyödyt (jos arvioitu tai laskettu) |
Säästö hiilidioksidipäästöissä on 10240 kgCO2e/a. Arvioitu vuotuinen ajomäärä on 20 000 km. Akut tullaan vastaisuudessa lataamaan täysin uusiutuvalla energialla.
|
Hankinnasta opittua |
Kaupunkikäytössä autot toimivat hyvin. Pitempien matkojen suhteen autojen käyttö vaatii enemmän etukäteissuunnittelua, jotta yhtäjaksoinen ajo onnistuu. Tästä syystä latausverkon kasvattamista yhdellä julkiseen käyttöön tulevalla pikalatauspisteellä on suunniteltu Kuivaniemen alueelle. Pidempiä matkoja tai harvempaa latausverkostoa ajatellen olisi hyvä, jos pooliin kuuluisi 1-2 hybridiä. Internetissä on kartta latauspisteistä, mutta tämän lisäksi tieto latauspisteiden toimivuudesta tai vioista tulisi olla helposti saatavissa. Varsinkin laajassa kunnassa ongelma voi tulla siitä, että tietty latauspiste on epäkunnossa. Erityisesti Suomen talviolosuhteissa lataustolppien toimivuus on haastavaa, varsinkin jos niissä ei ole lämmitystä. Myös ladatun akun kantomatka voisi olla pidempi. Tämän vuoksi tieto akun varaustilasta olisi hyvä saada etänä ennen käyttöä, jotta reitin voi suunnitella hyvin. Tällä hetkellä kunta maksaa lataukseen käytetyn sähkön, mutta on hyvä sopia siitä, kuka sähkön, ylläpidon ja syöttöjohdon maksaa, jos latauspiste sijaitsee esim. kauppakeskuksissa tai markettien parkkialueilla. TEMn energiatehokkuustukihakemus oli helppo täyttää, mutta päätös kesti jonkin aikaa.
|
Hankintaan liittyviä asiakirjoja |
Liitetyt asiakirjat
|
Näytä muut käyttäjän hankinnat
|
Ota yhteyttä hankinnan lisääjään
|